HOTLINE : 02 / 583 57 51 van maandag tot vrijdag van 8:30 tot 12:30 en van 13:30 tot 16:45

Sapere

Met deze paar tips proberen wij je te helpen wijn beter te begrijpen, te waarderen en vervolgens zal je er beter over spreken. Wijnkennis van wijn bestaat grotendeels uit geschiedenis en cultuur. Met cultuur bedoelen we kennis van de kastelen en domeinen, de “winestars” en pers-goeroes. Maar wijnkennis wordt ook opgebouwd uit de verschillende proefervaringen die je dankzij een zekere methode gemakkelijker en beter zult onthouden. Dat staat hieronder omschreven bij “Proeven – maar hoe werkt dat eigenlijk”. Je mag daarvoor simpelweg onze proefset opladen.
Wij behandelen hier afzonderlijke thema's op een eenvoudige manier, zonder te veel naar het wetenschappelijke te gaan en zorgen er altijd voor dat het verstaanbaar blijft.
Het doel is om onderwerpen zoals het juiste wijnglas, wat is zwavel, wat is het onderscheid tussen bio en biodynamisch… uit te leggen.
Het zijn interessante onderwerpen die elders op deze site bijna nergens te plaatsen zijn. Het zijn geen lessen oenologie, een term die vaak misbruikt wordt als je eens kijkt naar de werelddefinitie van wat de rol is van een oenoloog, (Engelse versie) door de OIV in 2013.

Wijndienst in een restaurant:

In een normaal restaurant moet de wijnkelner als volgt te werk gaan: na bestelling van de wijn, toont hij de nog gesloten fles om zich ervan te vergewissen dat het wel degelijk om de juiste wijn gaat.. Hij herhaalt appellatie, wijnbouwer en jaargang en wacht op een bevestigend teken vanwege de klant. Vervolgens snijdt de wijnkelner de capsule af en verwijdert eventueel schimmels of andere parasieten met een servetje. Hij ontkurkt de fles met een "sommelier"-kurketrekker, inspecteert de kurk op grove gebreken en schenkt dan een eerste proefglaasje voor de gast die de wijn besteld heeft. Vervolgens bedient hij, na een goedkeurend teken van zijn klant, de overige genodigdheden en vergeet niet als laatste de proever bij te schenken. De glazen moeten ruim, maar niet te vol geschonken worden. De klanten moeten de wijn in hun glas nog kunnen laten walsen om met veel plezier een intensief boeket te kunnen ruiken. Aarzel niet om te vragen gereduceerde wijnen te decanteren. In een "brasserie" zullen de kelners het zelden of nooit vragen, aarzel dan niet en vraag het uitdrukkelijk, dit is geen show.